Bajada del Cristo y Embajadas de las fiestas de Moros y Cristianos
La Baixada del Crist de l'Agonia és una celebració religiosa anterior al naixement de la festa moro-cristiana de l'època moderna. És continuadora d'una tradició secular, quan els soldats ontinyentins -en època foral acompanyaven amb salves de pólvora la patrona. Malgrat la seua antiguitat, és un dels actes que menys variacions ha experimentat al llarg de la història dels Moros i Cristians des de 1860. El poble d'Ontinyent trasllada la imatge del Crist des de l'ermita de Santa Anna a la Reial Parròquia de Sant Carles. L'acte comença amb un parlament als peus de l'ermita entre l'ambaixador moro i el cristià, i a continuació s'inicia una batalla amb arcabusseria. La processó segueix fins a arribar a l'església de Sant Carles. Les Ambaixades del Moro i del Cristiano conserven els alardos d'època foral. Són una representació simbòlica de l'enfrontament entre les dues cultures, una lluita que acaba amb l'agermanament dels dos bàndols. El text de les Ambaixades, escrites per l'escriptor romàntic J. J. Cervino en 1860, posseeix un valor literari que cal preservar. Cal destacar que el text de les Ambaixades advoca per la tolerància entre les cultures musulmana i cristiana. El parlament del sentinella cristià és un exemple d'igualtat entre les dues civilitzacions, com es desprèn d'aquestes paraules: recordant el valor dels nostres pares / uns som cristians, altres moros / i tots a voler-te oh pàtria! iguals". Els ambaixadors dels dos bàndols en lluita es respecten mútuament, són dos adversaris que cortesament defensen diferents interessos: Ambaixador moro: Per tu ho sent, capità valent. / Capità cristià: Per tu ho sent, ambaixador galant." Certament, la història determina que els cristians siguen els vencedors, però, al contrari que en altres poblacions, el vençut no és obligat a abjurar de la seua fe. Moros i cristians acaben l'acte desfilant junts.
Calendari
Se lleva a cabo el lunes siguiente al cuarto domingo del mes de agosto.