Castillo y Murallas

Inscripción definitiva BIC GVA Publicada
07/07/23
18/07/23 Vore DOGV

La vila d'Alpuente està situada al sud de la serra de Javalambre. Històricament se li atribuïx a Alpuente un origen romà, el nom vindria del llatí "Altum Pontum", que podria referir-se als arcs de l'aqüeducte que es troba en el terme o a un antic pont d'accés al castell hui desaparegut. Ja en el segle XI va ser cap d'un xicotet regne musulmà que tingué fins a quatre reis. Durant la reconquesta, els àrabs entregaren la vila a Jaume I, el qual la va poblar de cristians. Va ser incorporada a la corona en 1336 per Pere III d'Aragó i hi va ser concedit vot en les Corts del Regne de València en 1319 i 1383. Va ser vila reial fins a 1814. En el segle XIX va ser escenari de nombroses accions de guerra durant les guerres carlines. Del seu esplendorós passat queda el castell, les ruïnes del qual es drecen sobre un impressionant penyal i dominen la població, les restes del recinte murari, que conserva diverses portes i torres de les catorze que va tindre, la torre principal emmerletada, recinte on va estar l'antiga alhama, que encara es conserva en bon estat, el pis era el lloc on es reunia la llotja de contractació i el que seria l'Ajuntament. Annex a aquest edifici està el saló on sembla que va celebrar Jaume I les Corts del Regne de València, i molt prop, en direcció a l'església està el palau on aquest rei venia a hostatjar-se. El conjunt urbà d'Alpuente es desenvolupa en dues vessants enfrontades amb una zona intermèdia en forma d'altiplà. Una vessant es forma en la cara oest de la roca del castell que s'avança cap a la vall del riu, i s'orienta cap a l'est. La zona situada en l'elevació del castell és més antiga i va estar circumdada de muralles de les quals encara es conserven diverses torrasses. Aquest recinte situat davall el castell és allargat. L'envoltant aniria pels carrers Amargor, Plaça Joaquín Cervera i Escoles. Es conserva la porta principal sobre la qual se situa un edifici fortificat que defenia aquest accés. Hi ha pocs edificis en l'interior del recinte. Els principals espais es formen entorn de l'Església, temple gòtic d'important campanar octogonal tan característic d'aquest estil en la zona de llevant. (C.Pérez-Olagüe)