Iglesia Colegiata de la Asunción de Nuestra Señora

04/06/31 Vore BOE
Dades d' Entorn
Entorno de protección BIC genèrico

En la part vella de la ciutat s'alça aquesta església. En 1596 es van iniciar les obres que perdurarien fins al segle XX, amb la intervenció de diferents picapedrers, mestres d'obres i arquitectes. La planta és de tres naus amb capelles entre contraforts, creuer i una capçalera amb nou capelles absidiales i deambulatori. La coberta de la nau principal és de volta de canó amb llunetes, utilitzant-se en les laterals voltes bufades. El presbiteri es cobreix amb una cúpula amb llanterna sobre petxines que presenta estructura de ferro, que es va alçar de nou a finalitats del segle XIX després d'afonar-se l'anterior en 1886. L'alçat interior es realitza mitjançant pilastres dobles de fust estriat allargades sobre les quals es disposa un fris corregut, entre elles s'obri els arcs de mig punt que donen pas a les naus laterals. Destaca l'altar major realitzat, a la fi del segle XVIII, segons disseny de Ventura Rodríguez, d'estil neoclàssic amb marbres de diversos colors. A l'exterior destaquen les portades. Una d'elles, la crida Porta del Mercat es troba en la capçalera. Es tracta d'una portada renaixentista amb arc de mig punt flanquejat per columnes jòniques, sobre les quals es disposa un entaulament corregut sobre el qual se situa un edicle apaïsat rematat per un frontó triangular amb boles. El creuer presenta dues portades d'estil barroc de similars característiques, amb la part inferior encoixinada i amb una cornisa curvilínia en la part superior. La portada del costat de l'evangeli presenta una escalinata, per a salvar el desnivell, realitzada en 1753 pel picapedrer J. Cuenca. La façana principal d'estil neoromànic va ser realitzada per Luis Ferreres, segons un projecte anterior anònim amb algunes modificacions, quedant conclosa a principis del segle XX. Als peus de l'església es troba el campanar de planta quadrangular. Va ser realitzat en el segle XVIII, i presenta quatre cossos. Els tres primers cossos són d'estil neoclàssic, mentre que el superior fuer realitzat posteriorment a manera de templet. La fàbrica del temple està realitzada amb cadirat. Cal destacar que l'edifici manté una estructura gòtica en planta, encara que el seu inici de construcció va ser en 1596. Utilitzant un llenguatge postherreriano en l'alçat.