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Molins del Testar (Futur Museu de l'Aigua i la Ceràmica) i de l'Escaleta

Codi
8
Denominació
Molins del Testar (Futur Museu de l'Aigua i la Ceràmica) i de l'Escaleta
Municipi
PATERNA
Comarca
L'HORTA OEST
Província
València
Localització
Camino de los Molinos.
Ubicació
Sobre el caixer principal de la séquia de Montcada, entre la carretera V30 i l'actual via dels FGV en direcció a Llíria.
Barri
Testar
Data construcció
1837-1840
Data transformacions
Mitjans s. XIX, divisió del molí en dos s. XX.
Accés tradicional
Desde Paterna, pel carrer dels Molins i, després de travessar la via del tren, pel camí del Testar o de la Corruscosa
Estat contexte
Bo.
Tipologia
Edificis - Edificis industrials i preindustrials - Molins - Molins hidraùlics
Autor
Inmaculada Aguilar // R. Lloría, S. Selma, E. Guinot
Data
01/01/00
Notes
NOTA FICHA AÑO 2000 (*) La estructura que presenta el molino hidráulico es muy sencilla, el edificio dispone de dos niveles o salas. La superior o sala de muelas es donde se encuentra éstas y el resto de los útiles complementarios (harinas, tolvas, grúas...), el espacio inferior o cárcavo es donde se encuentran el mecanismo y engranaje del molino. El agua procedente de la acequia se precipita por un desnivel ya sea cubo o rampa, y a través de una pequeña conducción en forma de embudo incide sobre la rueda horizontal (información obtenida de la "Enciclopedia de Arqueología Industrial", VV.AA. Dirg. M. Cerdà y Garcia Bonafé. Valencia, 1995). En febrer de 2009 s'anuncia que el Molí del Testar serà rehabilitat com a Museu de l'Aigua i nova seu del Museu de Ceràmica. REVISIÓ FITXA ANY 2010 En el Catàleg del PGOU de 2009 es recull la sol·licitud de declaració Bé de Rellevància Local dels dos molins.
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble
Secció
Segunda
Clasificació
Bienes inmuebles 2ª
Categoria
Espai etnològico d'interés local
Estat
BRL (en Tramitació)

Sobre la Real Acequia de Moncada y en el Camí Molins del termino de Paterna se encuentra el Molí Testar. El molino debe su nombre seguramente a las alfarerias y ladrillerias que se encontraban en la zona, prueba de ello es el edificio industrial con su horno que se encuentra en ruinas frente al molino.
Pascual Madoz en 1850 en la obra "Diccionario Geográfico Estadístico Histórico de Alicante, Castellón y Valencia", tomo I, pp. 99-100; comenta la existencia de una industria agrícola en el pueblo de Paterna, donde se encuentran en funcionamiento 40 molinos harineros y con los granos sobrantes se hace el tráfico de harinas y de pan.
En el tránsito al siglo XX, el padre Sucias es más explícito al mencionar el nombre de los molinos existentes entre los que mencionar El Testar ("Notas útiles para la História del Reyno de Valencia". Valencia, 1890-1911; p. 92, tomo 36).
Consultado el Archivo Municipal de Paterna se ha podido encontrar en él la siguiente documentación; "Molino Testar, perteneciente a Juan Martínez, molino represa de 3 piedras, acopio de granos todo el año, para vender harinas, 15% de materia hidráulica permanente" (Libro de Matriculas Industriales de Paterna, años 1928-31).
En esta ficha hemos introducido tres fotografias pertenecientes a unos planos situados en el Archivo del Reino de Valencia, que nos indican como se construian estos molinos en Paterna, coincidiendo además la estructura de uno de ellos con la fisonomía y localización del Testar, aunque al no existir ninguna documentación en el Archivo Municipal ni en los archivos de gabinete técnico es dificil afirmar a que molinos pertenecen exactamente los encontrados en el Archivo del Reino.
El Plano Nº 1, es el plano de un molino arrocero. Escala gráfica no determinada. Año 1824, contiene plano del piso principal y plano geométrico del piso de arriba (Sig. Mapas y Planos, nº 136, rollo 6, neg. 28).
El Plano Nº 2, es el plano topográfico de entrada de agua a las muelas de los molinos de D. Vicente Branchat, presbítero, y D. Francisco Guillem de Paterna, situados sobre la Real Acequia de Montcada a las inmediaciones de Paterna. Arquitectos Salvador Escrich y Vicente belda. Año 1826 (Sig. Mapas y planos nº 81, rollo 3, neg. 20).
La nave situada al fondo del recinto (c.126/34), presenta una estética manchesteriana de más altura, propia de la mitad del s.XIX, cuando el cuarto de molienda se amplia y alza buscando un conjunto más amplio, especializado y plurifuncional de dos o tres pisos. En el caso del Molí Testar tres pisos en la parte derecha del lienzo y dos en el izquierdo, ordenados en vanos rectangulares, en la parte inferior se encuentran los tres ojos o arcadas que comunican el agua de la acequia con la balsa a través de un profundo desnivel, están realizados en arquerías de medio punto. En este mismo lienzo se encuentra un edificio anexo que sobresale, con chimenea, que nos indica la adecuación a las nuevas fuentes de energía como la electricidad, ahora el molino aprovecha el salto del agua para instalar pequeñas turbinas que generan electricidad, y generando que se crearan nuevas estructuras adaptadas a estas nuevas energías.
Un tercer conjunto se sitúa a la izquierda de la balsa (c.126/36). Está compuesto por dos cuerpos que se retranquean, muestra los mismos gruesos muros portantes de mampostería con ladrillo en cadena de esquina y pilares en el primer edificio aunque con algunas reformas recientes de ladrillo, todos estos muros presentan una mano de revoco y un gran deterioro. Los edificios presentan un alzado de dos plantas, en la planta baja del situado al fondo de la balsa, aparece un gran vano con arco de medio punto, mientras que en el piso superior de los dos vemos dos vanos rectangulares, el de la izquierda y más cercano al espectador (c.126/36) con una reja de cierta antigüedad. Las dos naves presentan una cubrición a dos aguas. El tercer edificio de esta parte del recinto forma la fachada principal a las eras. Esta fachada está compuesta por un edificio de planta aterrazada, en ambas plantas aparecen vanos adintelados. En su fachada lateral se encuentra la portada de acceso al interior de forma adintelada y situada en la esquina, el primer piso de esta fachada presenta otro vano rectangular. Esta fachada se adelanta a la nave que comunica con la balsa y que en esta cara posterior presenta también una portada adintelada de acceso al interior.
El puente situado en El Molí Testar (c. 126/32) es de un solo ojo, resuelto en un solo vano de arco rebajado de ladrillo que descarga en las paredes del muro frontal de la acequia que hacen el papel de estribo, las enjutas son también de ladrillo macizo y sobre ellas se alza un muro de aparejo de peidra (opus incertum), que se alza sobre el camino adoptando la forma de petril, al que se le ha dado una mano de enlucido en el interior y baranda. En la actualidad se ha reforzado su bóveda con hormigón.
Plano Nº 3. Año 1828, plano de molino harinero de 6 muelas que se intenta hacer en el término de Galer, sobre los cajeros de la Acequia de Moncada... Francisco Ferrer (Sig. Mapas y planos, nº 256, rollo 12, neg. 28-a).
El Molí Testar, se levanta sobre una planta irregular, fue un molino hidráulico cuando se creo (*), presenta una serie de estructuras adosadas que crean la industria. La fachada principal mira a Paterna y el Camí Molins (c.126/28), y está constituida por un edificio situado a la derecha de la balsa por donde discurre la acequia de Moncada en busca del segunda molino situado junto a este "el Marinet".
La arquitectura del molino se desarrolla alrededor de la balsa y es un claro ejemplo de estas estructuras industriales que incluyen varios edificios y cuerpos anexos que tienen un origen único, pero que los distintos añadidos, realizados en distintos tiempos, han alterado la composición primitiva
Muestra una serie de estructuras que se adaptaran a tres edificios principales uno lateral que constituye la fachada principal o de representación (c.126/35), el situado al fondo de la balsa (c.126/34) y el edificio que presenta fachada principal a las eras y posterior a la balsa, el recinto lo cierra un puente sobre el que discurre el camino que conduce a las eras.
El edificio de la derecha, responde a las nuevas exigencias, tanto sociales como de producción, que se crean en el siglo XIX en los molinos, al adosarse una vivienda, algunas veces con dependencias para los animales y para los aperos de labranza, como ocurre con la situada en el Molí Batán. La casa presenta una fachada similar a la dispuesta en 1828, el plano nº 3, es de planta rectangular y presenta un alzado centralizado de dos plantas y una división jerárquica de pisos lo que le da un carácter más urbano. La planta baja ostenta un zócalo y ventanas rectangulares que enmarcan el gran bueco adintelado que constituye la puerta de entrada cerrada con dos puertas, una imposta separa los dos pisos, que presenta un mirador de obra central, con dos vanos adintelados con antepechos de rejería, este mirador realza esta fachada y la puerta principal, a ambos lados de éste se sitúan vanos rectangulares con antepechos enrejados. Una imposta y un tejadillo de tejas a modo de cornisa, separa esta planta del frontón escalonado donde se coloraon azulejos vidriados azules con letras blancas cuya leyenda dice "Molino el Testar", que es el nombre de la empresa, su fachada lateral izquierda recayente a la balsa, presenta unos muros gruesos de mampostería simple una pared de mampostería con la cadena de la esquina de ladrillo toda ella con una mano de revoco que presenta gran deterioro. A continuación se sitúan distintas naves de igual altura que rodean la misma balsa.
REVISIÓN DEL AÑO 2006
Els Molins del Testar i de l¿Escaleta formen part d¿un mateix complex arquitectònic, únic en origen i després dividit per vendes i herències en dues propietats diferents, les quals han evolucionat per separat per a generar un conglomerat molt heterogeni
Els molins estan instal·lats sobre el caixer principal de la séquia: el del Testar se situa a l¿esquerra del corrent d¿aigua, i el de l¿Escaleta a la dreta. El caixer s¿eixampla en forma d¿embut invertit en arribar davant dels cacaus, per tal de poder abastir-los tots, un conjunt de sis més dos derramadors, ja que cada molí disposava de tres moles farineres. Els cacaus tenen les voltes semicirculars i estan construïts de rajola, amb una amplària total de 18 metres i es disposen en perpendicular al llit de la séquia
La planta d'este casal doble és un tant irregular, encara que domina una forma en ¿u¿. Consta de diferents cossos no uniformes entre si, uns només de planta baixa i altres amb un pis superior. La façana principal del molí del Testar té una porta d'accés, diversos vans i un gran balcó en el primer pis
L'únic edifici que presenta cert interés és el casal moliner pròpiament dit, ja que la resta són construccions complementàries, de fàbrica anodina. El mateix cos que identifica el molí del Testar, gràcies a la placa ceràmica de la façana¿ és un edifici avançat, probablement erigit com a vivenda o administració a principis del segle XX. Quant al casal moliner, es tracta d'un edifici de planta rectangular, amb tres altures i coberta a dues aigües. L'anàlisi de la façana posterior i, en particular, la uniformitat de les arcades dels cacaus, senyalen un origen unitari per a tots dos molins i una divisió posterior, probablement coincident amb una remodelació en profunditat. A partir d'eixe moment ambdós casals van seguir camins diferents, perquè s'observen canvis en l'altura dels forjats i modificacions en la grandària d'alguns vans. La fàbrica de l'edifici presenta multitud de reparacions i afegits.
Cada molí disposava de dos cacaus, un dels quals diposava de dos accessos al respectiu rodets de les moles i l¿altre cacau comptava amb un rodet i un derramador. Una de les darreres modificacions probablement corresponga al moment d'instal¿lació de les últimes rodes motrius, una de les quals ¿la del Testar¿, que s'encarregava de moldre arròs es conserva encara, mentre que l'altra va ser eliminada en la dècada dels 80 del segle XX. Es tracta de turbines metàl¿liques de principis de segle, de gran resistència, muntades dins de caraus tancats, amb tan sols un desguàs lateral de reduïdes dimensions. Esta remodelació és coherent amb l'evolució manifestada, a cavall del canvi de centúria, per la majoria de molins existents al terme de Paterna, els quals incrementen la seua capacitat de producció per a convertir-se en autèntiques fàbriques de transformació. L'estat actual d'estos molins és d'abandó encara que exteriorment es manté tot l'edifici en peu.

Procés

REVISIÓN DEL AÑO 2006 Els molins fariners d¿aigua s'accionen per mitjà d'una roda horitzontal o rodet. L'energia hidràulica es convertix en força motriu en incidir sobre el rodet i fer-lo girar, prolongant el moviment de rotació a la mola superior. La seua funció bàsica és moldre i triturar el gra per a convertir-lo en farina per mitjà de la fricció que la mola superior i mòbil realitza sobre la mola inferior que es troba encastada en un banc d'obra. L¿objectiu de conduir l¿aigua des de la pròpia séquia o des d¿una bassa al cacau on es troba la roda d¿àlems s¿aconseguix mitjançant la construcció d¿un cup vertical o d¿una rampa inclinada situats a la part posterior del molí Inicialment tot l'engranatge mecànic estava construït amb fusta. Només l'agulla de l'arbre i el dau sobre el qual este llisca en el moviment de rotació són de bronze, a més de la nadilla (peça que unix l'eix a la roda volandera o superior) que és de ferro. El procés d'industrialització va generalitzar l'ús del metall per a construir tot tipus de ferramentes i peces, incloses moltes de l'engranatge que van ser substituïdes. La separació entre les moles era més precisa, es va millorar el dibuix de les pedres i es van popularitzar les moles franceses (anomenades així per importar-se de la regió francesa de ¿La Ferté¿), que milloraven la qualitat de la farina de blat La mòlta tradicional del gra comportava una sèrie de treballs manuals abans i després de transformar-lo en farina. La neteja del gra es feia submergint-lo en l'aigua de la séquia i assecant-lo posteriorment per a separar la corfa i el pallús del gra, i obtindre també un grau d'humitat idoni per a evitar que la fricció de les moles el cremara. Una vegada obtinguda la farina calia garbellar-la amb sedassos manuals per a separar-la segons les distintes qualitats A partir de la segona meitat del segle XIX este procés es va automatitzar amb la introducció progressiva de màquines com la limpia i la cernedora. El primer artefacte separava les impureses del gra gràcies a la força centrífuga del seu tambor i, en ocasions, disposava d'un caragol sense fi que l'anava humitejant convenientment abans d'introduir-lo en la gronsa. La cernedora seleccionava els tipus de farines per mitjà de sedassos de diferent grossària. Ambdós màquines funcionaven gràcies a un sistema de corretges accionades pel moviment de rotació de la mola. Amb l'abandó de l'energia hidràulica van passar a accionar-se de forma independent

Calendari

REVISIÓN DEL AÑO 2006 Un molí fariner hidràulic està constituït pel casal pròpiament dit i tota una sèrie de construccions hidràuliques annexes que permeten el seu funcionament (séquies, bassa, cup o rampa, etc.). L¿edifici del molí varia amb el pas del temps, va adquirint unes dimensions cada cop més grans, i aplica solucions arquitectòniques diferents per a cada època que s'adapten a les demandes i les necessitats del moment. Al casal es diferencien clarament dos espais: la sala de moles on es desenvolupa la funció de moldre el gra. Ací es troben les pedres junt amb la gronsa, que era on es depositava el gra perquè caiguera al centre de les moles, i la farinera, on s'arreplegava la farina que eixia d'entre les moles. També hi havia una grua per a alçar les pedres quan s'havien de repicar. La sala inferior, denominada cacau, ocupa un espai generalment allargat, estret i de poca alçària, davall mateix de les moles. Allí es troba el mecanisme motriu del molí i l'engranatge que fa girar la mola superior. Al costat de la segitia (conducte per on ix l'aigua a pressió o per gravetat) es troba el rodet amb els àlems sobre un banc que s'acciona per mitjà d'un alçador des de la sala superior. La segitia disposa també d'un ganxo per a obrir o tancar el pas de l'aigua a través d'ella que es manipula des de la sala de moles, i permet moure o aturar el rodet. REVISIÓ FITXA ANY 2010 Molino construidoa entre 1837 y 1840 tras una priemra solicitud de 1818 no autorizada por problemas de riego al elevar la coto del remanso del agua para el salto por encima de los partidores de riego. En 1848 se conocen dos molinos diferentes llamados "molino primero de Patema", el primero el del Testar propiedad de Vicente Lerma y el segundo el de l'Escaleta de José Llopis. En el siglo XX pasó la propiedad a Francisco González Guillot y a Arturo Casany que lo transformó en arrocero. En 1968 lo compró Vicente BoLuda siendo utilizado como parte de las dependencias de la fábrica de curtidos de esta sociedad. El de l'Escaleta se arrendó en 1962 para convertirlo en fábrica de borra y en 1974 se destinó a fábrica de curtido de pieles.

Croquis

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Fotos

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Plànol

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