Assut de Mislata

PATERNA
L'HORTA NORD
Ubicació
Paisaje de ribera y campos de cultivo en las orillas.
Data construcció
Medieval.
Accés tradicional
Se accede a ala parcela desde caminos rurales (calle de la Bajada al Río) que parten desde el casco urbano de Manises.
Edifici instal·lació
Azud.
Estat contexte
Bueno.
Referència catastral
46192A014090610000JX.
Infraestructures - Equipaments tècnics i col·lectius. Comunicacions i obres públiques - Aigua - Assuts
Ajuntament de Paterna.
26/10/09
Notes
En el Catálogo del PGOU de 2009 es recoge la sollicitud de declaración Bien de Relevancia Local.
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble
Segona
Espai etnològico d'interés local
Document urbanístic
Catálogo de Bienes y Espacios Protegidos. PATERNA
22/06/12
Fitxa Planejament
Descarregar fitxa
Declaración BRL GVA (APROVAT URBAN)
Document urbanístic
Catálogo de Bienes y Espacios Protegidos. PATERNA
17/10/14 Vore planejament
27/01/15 Vore BOP

És el segon que pren aigua pel costat dret del riu, entre els assuts de Toms per dalt i el de Mestalla per baix. Té un mur compacte i recte cosntruido amb grans carreus i argamassa ligereamente oblic sobre el riu. El mur o espigó principal és de 3 metres d'ample, que la seua superfície està partida a dos vessants simètrics però amb poc pendent. A continuació hi ha un sol escaló de reforç, construït amb la mateixa tècnica de grans lloses de pedra treballades i un ample de 1,5 metres. A banda i banda de l'assut, compta amb un espigó que travessa el riu i té una longitud de 58 metres i una altura de 1,40 metres. La seua construcció té poca altura perquè el riu no discorre encaixat en aquest punt i el seu llit és molt ampli. L'assut es recolza en alguns punts del seu traçat en reslates rocosos que afloren des del fons. En el seu extrem meridional, la presa es transforma en un mur compacte i sòlid partit en dos per un pas d'aigua obert on es va instal·lar l'almenara, que és encara de fusta i mesura 3,30 metres, encara que tofo l'engranatge per a elevar-la i baixar-la és metàl·lic. La roda dentada i els eixos es troben dins de la casa de comportes adjacent. També existeix un mur amb carreus que arranca des d'un lateral de l'almenara i durant més de 50 metres dsicurre en paral·lel a l'aldo dret del riu. El seu objectiu és protegir el caixer de la séquia d eposibles acumulacions de sedimientos, perquè en aquest tram inicial la séquia circula a una certa profunditat respecte al llit fluvial.

Calendari

El origen del azud actual es posterior a 1753, anteriormente debió existir otro azud compuesto de banastas y cañas. Se distinguen tres fechas cinceladas en los grandes bloques de piedra. Estas fechas pueden hacer referencia al momento de construcción del actual azud y a posibles reparaciones posteriores del mismo. Los años que figuran son 1760, 1853 y 1872, sin que sigan ninguna distribución ordenada. La actual casa de compuertas es de planta y factura sencilla, realizada después de la riada de 1957 que asoló la anterior.

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Plànol

Foto InmuebleFoto Inmueble