Tornar

Automotor Renfe 9156 (Norte WMD 32)

Denominació
Automotor Renfe 9156 (Norte WMD 32)
Municipi
TORRENT
Comarca
L'HORTA SUD
Província
València
Ubicació
Tallers de Torrent de FGV.
Data construcció
1934.
Edifici instal·lació
Automotor dièsel.
Estat contexte
Preservat.
Tipologia
Edificis - Edificis dotacionals - Edificis asistencials - Asils
Autor
Iván Esbrí Andrés.
Data
19/08/10
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Automotor dièsel de dos eixos; ample de via de 1.668 mm; motor Ganz Jendrassik de 120-150 CV a 1.500 rpm; transmissió de quatre velocitats i un eix cardan; prenia els 90 km/h en 88 segons; 13.410 mm de llarg per 4.050 mm d¿alt per 2.950 d¿ample; rodes de 750 mm de diàmetre; pes en servei de 16.300 kgs i amb passatge 20.300 kgs; fré d¿aire comprimit, comandat per un maneta (també podia emprar-se manualment) que actuava sobre huit sabates i un segón fré accionat per un pedal, que actuava sobre una cinta vinculada un cilíndre de la transmissió; dispositiu d¿¿home mort¿ (el tren s¿atura automàticament cas que el conductor deixe de polsar un pedalet cada deu segons); el interior es dividia en les àrees reservades al conductor als extrems, compartiments de Preferent (12 seients), de General (33 seients) i disposava de calefacció (recuperava els gassos del motor a més, tenia una estufa de carbó de coc als baixos). Va prestar serveis de mitjana-llarga distància i rodalia fins la seua retirada a les darreríes dels anys 60. Ocasionalment, va portar cotxe remolc.

Procés

Tant el 9156 com el seu company de sèrie el 9155 (desballestat) foren construïts per Ganz-Mavag de Budapest. Aplegaren a Irún desmuntats, els enllestiren sota supervisió de personal de Ganz i, el 29-01-1935, començaren les seues proves per Madrid. La Compañía de Caminos de Hierro del Norte de España els matriculà com WMD 31 i WMD 32 i foren pintats en blanc la part superior i en roig la inferior. RENFE els numerà com 9155 i 9156, respectivament, i pintats en plata amb una franjeta verda.

Calendari

El 9156 és un dels vehicles ferroviaris de tracció diesel més antics d'Espanya. Aquest automotor, té un especial vincle amb la Comunitat Valenciana perquè va rodar pel Silla-Cullera (finals dels anys 50, seent el primer tren de tracció a gasoil que circulà per aquest ramal des de la seua reconversió a via ampla en 1935), València-Manises-Llíria, Torrevieja-Albatera i l'Alacant-Murcia-Cieza. A principis dels anys 90 passats, fou cedit pel Museo Nacional Ferroviario de Madrid-Delicias per al nostre futur Museu del Transport. El portaren per carretera a l'antiga Estació del Grau del Trenet. Des de 1998 està als vells Tallers de Torrent amb la resta de material ferroviari preservat on espera una restauració a fons.

Croquis

Foto Inmueble

Fotos

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Plànol

Foto Inmueble