Tornar

Automotor Ctfv-Feve 14 Bujía

Codi
155
Denominació
Automotor Ctfv-Feve 14 Bujía
Municipi
TORRENT
Comarca
L'HORTA OEST
Província
València
Ubicació
Tallers de Torrent de FGV.
Data construcció
1930.
Data transformacions
Successives reformes durant els seus anys de servei. En 1985 aprox. varen reparar-li un topall i el frontal del bastidor arrel d¿una col·lisió amb la topallera de final de via de l¿Estació del Grau (provocant, també, que descarrilara un dels carretons).
Edifici instal·lació
Automotor elèctric.
Estat contexte
Preservat.
Tipologia
Edificis - Edificis dotacionals - Edificis asistencials - Asils
Autor
Iván Esbrí Andrés.
Data
19/08/10
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

El 14 va pertànyer a la sèrie d¿automotors 1 al 15, els primers vehicles ferroviaris amb carretons de la xarxa de via estreta de València; capacitat de 64 passatgers asseguts; poseeix quatre eixos repartits en dos carretons tipus Brill amb suspensió primària de ballestes; ample de via de 1.000 mm; dues cabines de conducció a cada extrem del tren; equips elèctrics General Electric; quatre motors de 55 CV; combinador K-35; tensió de treball de 600 V presa per catenaria aèria per mig d¿un pantògraf i aparells de tracció de topalls centrals d'aldaba amb cadenes de seguretat. Va estar destacat a les línies de València a Llíria, Bétera, Rafelbunyol i El Grau per les quals traccionà remolcs propis (sèrie 50) i d¿altres (sèries 30, 100, 200 i 300), donant lloc als tan característics combois heterogenis del Trenet de València, fins la seua baixa en 1988, any que el preservaren per al futur Museu Ferroviari.

Procés

Construït per Talleres Devís SA. Al llarg dels seus anys de servei, els ¿Bujía¿ varen sofrir continues reformes: substitució d¿una de les lires de presa de corrent per un pantògraf; supressió de les portes d¿intercomunicació de les cabines; forratge de la caixa de fusta amb xapa metàl·lica; recarrossat de tota la caixa d¿alguns dels components de la sèrie a mitjans dels 70 i diversos esquemes de pintura (groc, verd i blau). El malnom de ¿bujía¿ ve de la fonetització al castellà de la paraula ¿bogie¿ (¿carretó¿, recordem que foren els primers trens amb aquesta peça que rodaren per València).

Calendari

La vespra de la clausura de la Línia 4 Ademuz-Pont de Fusta-El Grau (31-01-1990), el 14 fou remolcat per un no menys veterà automotor dièsel Billard sèrie 2100 fins les instal·lacions de la vella estació portuaria. Ací romangué preservat fins 1998, quan el porten, junt a la resta de trens del futur Museu del Transport, als antics Tallers de Torrent on està a l¿espera de restauració. De la seua sèrie també estan conservats els números 1 (recarrossat), 4 (recarrossat) i 15 (recarrossat, cedit al Museo del Tren de Arganda del Rey). Als Inventaris de Bocairent (fitxa 12621) i Rafelbunyol (fitxa 4703) hi ha més material del Trenet de València.

Croquis

Foto Inmueble

Fotos

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Plànol

Foto Inmueble