Tornar

Estació de Renfe del Grao

Codi
41
Denominació
Estació de Renfe del Grao
Municipi
VALÈNCIA
Comarca
VALÈNCIA
Província
València
Localització
Avd. Manuel Soto, 9
Barri
El Grau
Ús primitiu
Religioso
Ús actual
Religioso
Data construcció
1852
Edifici instal·lació
Estació de mercaderies
Estat contexte
Regular
Referència catastral
94119-08
Tipologia
Edificis - Edificis dotacionals - Edificis del transport - Estacions de ferrocarril
Autor
Alex Amorós / I. Aguilar (dir.)
Data
01/12/98
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble
Secció
Segunda
Clasificació
Bienes inmuebles 2ª
Categoria
Monument d'interés local
Estat
BRL

Es tracta d'una de les estacions més antigues que es conserven arreu l'estat espanyol. Es va construir com estació termini per l'arribada del ferrocarril pertanyent a la cocessió València-Grau del Marqués de Campo, sent la primera línia que es va fer servir a les nostres terres. El Marqués de Campo, com explica I. Aguilar, s'interessaria molt per aquesta línia Almansa-València-Tarragona que a més a més enllaçava amb Madrid i aquesta ciutat amb el port valencià. La funció d'aquesta estació és doncs bàsicament la de trànsits de mercaderies. Aquesta funció com és habitual en l'època marcarà la tipologia i l'estructura de l'edifici
El material és rajola vista, tot i trobar-se tapada en l'actualitat en tot l'edific. S'utilitza la pedra artificial per a les parts monumentals, i es consideren així només la part que es troba encarada directament amb el port i l'anomenada part de València, és a dir, es decora i monumentalitza només açò estrictament necessari, i allò que és estrictament necessari decorar és aquell sector de l'estació que no dóna les vies, part més "vulgar" de la construcció. La decoració es redueix a la motlluració de pilastres i partes i a un enèrgic arquitrau. Hi ha columnes de ferro per sostindre l'armadura de fusta i l'enteulat. La part de façana es compon de cinc portes, més grans les laterals i central i sis finestrals. En la façana lateral hi ha quatre finestres. Com recull I. Aguilar en la construcció d'aquesta estació es planteja que:
"A esta estación hemos procurado conservarle la posibilidad de alargarse cuando se quiera por el lado de Valencia, y la más interesante aún de hacer llegar hasta el mar a derecha e izquierda de los edificios contiguos a los andenes cuantas vías de servicio se crean necesarias. Hecho esto hemos juzgado que puesto que la estación propiamente dicha no podía ni debía aproximarse más al mar desaparecían los principales incovenientes que se supone tienen las Estaciones de frente (término), quedando sólo sus grandes ventajas y por lo tanto o hemos dudado en preferirla a la de costado para este caso"
Hui conserva algunes oficines i el seu abandonament és especialment interior i en l part nord. Conserva també part de la marquesina en el vessant de vies totes i que el cobert ha estat substituit per la uralita
FICHA REVISADA EN EL 2009 (CATÁLOGO DE BIENES Y ESPACIOS PROTEGIDOS - Ayuntamiento de Valencia)

Croquis

Foto Inmueble

Fotos

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

La geolocalització dels elements està en procés de revisió.