Tornar
Comportes de la Gola del Perellonet
- IGPCV
- 46.250-9999-000359
- Denominació
- Comportes de la Gola del Perellonet
- Municipi
- VALÈNCIA
- Comarca
- VALÈNCIA
- Província
- València
- Ubicació
- Carretera del Saler al pas pel Perellonet
- Data construcció
- 1872-1873
- Accés tradicional
- Carretera del Saler
- Nou accés
- Carretera del Saler
- Edifici instal·lació
- Comportes de desaiguament de l'Albufera
- Estat contexte
- Bon estat
- Tipologia
- Infraestructures - Equipaments tècnics i col·lectius. Comunicacions i obres públiques - Aigua
- Autor
- Inmaculada Aguilar (DIR), Adrià Besó, Caterina Pérez, Pilar Rosaleny
- Data
- 14/04/06
- Notes
- Al mes de desembre de 1869 hom nomenà una comissió destinada a inspeccionar la vella sèuqia del Pujol i a estudiar la possiblitat d'habilitar noves vies de desguàs. Els resultatas no degueren ser massa satisfactoris, ja que any i mig després, l'agost de 1871 els arrossers tornaven a experimentar els efectes d'unes abundants precipitacions. L'any s'havia encetat sense que s'hagués fet la perellonada i acabaria amb l'avançament de l'obertura de la parada a mitjan desembre. Els danys foren particularment greus a les marjals de Russafa Quatre mesos després , aquesta comissió, formada per diversos membres de la Junta, exposava els seus resultats. Hom recomanava l'excavació d'una canal del desguàs junt a l'estany de l'Alcatí, un nou canal que es localitzaria junt a l'antiga illa del Tresor. L'illa presentaria inicialment el seu topònim al projecte, canal del tresor, tot i que amb el temps l'indret acabaria coneixent-se com Gola del Perellonet. La preocupant conjuntura facilità, possiblement, el fet que les obres foren aprovades el mateix dia de la seua presentació. Aquesta ràpida decisió s'efectuà a costa de l'unanimitat. Els representants de Sueca hi manifestaren la seua oposició. Per tal de palesar llur reiterada disconformitat respecte de les decisions que s'hi prenien, els suecans optaren per abandonar la Junta de Desagüe quan s'encetaren els treballs d'excavació del canal del Tresor. Tampoc la directiva del Canal del Túria degué quedar satisfeta amb el projecte, ja que durant algun temps continuaren estudiant vies alternatves de desguàs. D'altra banda, alguns memebres de la Junta de Desagüe demanaren la construcció d'un sistema de comportes que permetés regular les fluctuacions de l'aiguamoll i evitar els temuts cops de la amr, proposta que llavors no fou acceptada Les obres dirigides pel mestre Antonio Bru, s'encetaven l'estiu de 1872 i fou necessari ampliar el termini d'execució, perquè, segons afirmaven els adjudicataris, el ritme d'excavació s'alentia a causa d'haver-se de realitzar sobre "una grava prisionada de caràcter de piedra de montaña". El canal fou lliurat al gener de 1873, però la Junta exigí la realització de certes reformes, ja que es constatà la manca de fondària en alguns punts. Sols un mes després de l'enllestiment de la nova bocana, un temporal de llevant ja l'havia tancada, la qual cosa obligà a fer un dragat urgent. Malgrat els esforços dels adjudicataris per refer l'obra, una altra tempesta en vespres de Sant Josep va inutilitzar-la de bell nu. Aquesta vegada la destrossa fou major. Els talussos dissenyats al projecte s'havien esfondrat, les solsides havien eixamplat el caixer i consegüentment havien reduït la seua fondària. Al desembre la pujada de les aigües posà en evidència l'escassa rendibilitat dels dners inventits i tornaren a sentir-se els clams dels terratinents de les fronteres pitjor drenades Per tal de tornara a posar en funcionament el canal del Tresor, els estius de 1875 i 1876 es dugueren a terme sengles operacions de dragatge, amb les quals sembla que hom va aconseguir millorara la situació dels desguàs de l'aiguamoll. En el catálogo de BBEE de 2010 se propone como BRL con la categoría de Espacio Etnológico de Interés Local.
Es tracta d'un sistema de comportes amb un total de 7 obertures tancades per persianes de fusta i amb un mecanisme metàlic d'obertura i tancament. Se situen ente tallamars en forma de talús, realitzats amb cantons de falsos carreus en cremallera. A la part dreta apareixen altres 5 obertures que donen pas a l'espai de les motobombes de desaiguament
La geolocalització dels elements està en procés de revisió.