Tornar
Comportes de la Gola de Pujol
- IGPCV
- 46.250-9999-000361
- Denominació
- Comportes de la Gola de Pujol
- Municipi
- VALÈNCIA
- Comarca
- VALÈNCIA
- Província
- València
- Ubicació
- Carretera del Saler, Km 12
- Barri
- El Saler
- Data construcció
- 1953
- Accés tradicional
- Carretera del Saler
- Nou accés
- Carretera del Saler
- Edifici instal·lació
- Comportes de desaiguament
- Estat contexte
- Bo
- Tipologia
- Infraestructures - Equipaments tècnics i col·lectius. Comunicacions i obres públiques - Aigua
- Autor
- Inmaculada Aguilar (dir), Adrià Besó, Caterina Pérez, Pilar Rosaleny
- Data
- 11/04/06
- Notes
- L'any 1919 tornà a reviscola la vella idea d'obrir un canal de desguàs per a l'antiga sèquia del Pujol. El projecte ja no anava destinat a garantir el sanejament de les noves terres, atés que l'Ajuntament de València tramitava aleshores la compra de l'aiguamoll a l'Estat, amb el compromís manifest de paralitzar l'expansió transformadora. L'obra devia encaminar-se a perfeccionar el sistema de reg dels tancats, mirant d'aconseguir un control més efecetiu sobre les fluctuacions del lluent La proposta la presentaren a la Junta diversos propietaris de les fronteres de l'estany, excepció feta de Sueca, i fou en principi rebutjada pel seu cost, encara que la Junta es comprometé a estudiar noves solucions per tal de millorar la regulació del desguàs. Tres anys després es presentà el projecte del Canla de la Mata del Fang, realitzat per l'enginyer Patricio Morales, amb la intenció de donar resposat a les demandes dels propietaris Es tractava d'una ample canal de desguàs, dotat també d'un sistema de comportes, el qual deruria anar directe des de l'embocadura de la sèquia del Racó de l'Olla cap a al mar, perpendicularment a la línia de costa, però amb una suau curvatura final cap al sudest, per evitar els danys dels temporals de llevant Tanmateix, en aquells anys les autoritats estatals plantejaven un altre destí per a l'Albufera. El ministeri de Marina, on s'havia de tramitar l'aprovació de l'obra, elaborà un projecte fantàstic per convertir el lluent en port de submarins i la Devesa en aeroport. L'ínterés de les jerarquies militars primà sobre els desitjos dels arrossers i la tramitació del projecte del canal de la Mata del Fang se suspengué el 1928, després de vora sis anys de paralització Les demandes dels arrossers dnaren fruit després de la Guerra Cicil. L'any 1945, coma resposata a aquestes exigències, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer presenta el "Proyecto de regualación de desagüe dela Albufera al mar", dissenyat per l'enginyer Eusebio Pinedo Souviron. La memòria del projecte desestimava la possibilitat de traçar el nou canal per la mata del Fang, ja que, en opinió dels tècnics, els canyars de la mata podien obstaculitzar l'entrada de les aigües provinents del nord de l'estany. A més a més, la longitud d'aquest canal era superior a la del que ara es presentava, el Canal del Pujol, fet que implicava un important estalvi de diners i temps d'execució de les obres Tres anys deprés de la presentació del projecte s'encetaren els treballs d'excavació del canal, l'actual gola del Pujol. Els treballs s'enllestiren el 1953 i amb ells es completava l'artificialització de la comunicació de l'estany amb la mar. En el catálogo de BBEE de 2010 se propone como BRL con la categoría de Espacio Etnológico de Interés Local
Es tracta d'un sistema de comportes amb un total de 11 obertures tapades per persinaes de fusta amb un mecanisme metàl·lic d'obertura i tancament. Se situen entre tallamars de formigó amb planta de rombo. En cada costat trobem 4 comportes més amb el disseny anterior. En l'actualitat el desaiguament de l'Albufera per aquestes comportes es fa ajudat de potents motobombes
Procés
Diversos problemes tècnic aparegueren en la seua construcció açò motivà la redacció d'un segon projecte per A. García Labrandero. Aquesta hi incorporava la construció de dues esculleres de blocs de formigo, així com altres obres dures per tal de reforçar el tram final del canal
La geolocalització dels elements està en procés de revisió.