Motor de Ferrer o del Cor de Jesús i Fumeral
- IGPCV
- 46.250-9999-000364
- Denominació
- Motor de Ferrer o del Cor de Jesús i Fumeral
- Municipi
- VALÈNCIA
- Comarca
- VALÈNCIA
- Província
- València
- Direcció
- Polígon 58, parcel·la 12
- Barri
- Molí de la Campaneta.
- Data construcció
- Ca. 1900
- Accés tradicional
- Camí del Molí de la Campaneta.
- Nou accés
- REVISIÓ FITXA ANY 2010 PER AJUNTAMENT DE VALÈNCIA Se sitúa en un entorno de huerta en uso, muy próxima a antigua alquería de Ferrer que domina el paisaje en este zona. Un área en transformación acelerada por el paso de grandes infraestructuras estatales y metropolitanas como la línea del AVE que pasa muy próxima.
- Edifici instal·lació
- Motor.
- Estat contexte
- Mal estat la caseta. Bon estat el fumeral.
- Referència catastral
- 46900A058000120000FD.
- Tipologia
- Infraestructures - Equipaments tècnics i col·lectius. Comunicacions i obres públiques - Aigua
- Autor
- Inmaculada Aguilar (dir): Adrià Besó, Caterina Pérez, Pilar Rosaleny.
- Data
- 19/07/05
- Notes
- REVISIÓ FITXA PER AJUNTAMENT DE VALÈNCIA ELEMENTOS A CONSERVAR Chimenea. Protección Integral. Conservación de la estructura y volumetría original de la Chimenea, de sus fábricas y acabado. Panel cerámico.- Protección integral. Necesidad de intervención inmediata para evitar el expolio. Casa.- Conservación parcial.- Estabilización parcial de la ruina. Camino.- Protección ambiental.- Protección ambiental del trazado.
Ens trobem davant un motor de reg format per la caseta de màquines i el fumeral de rajola. La caseta de màquines està formada per un cos de planta rectangular alçat amb parets de rajola, amb la coberta a dues vessants totalment enderrocada. En la part posterior presenta un petit pati rodejat per una tanca de rajola, construït amb posterioritat. La façana principal presenta una composició prou acurada on trobem un plafó de taulellets ceràmics amb la imatge del Cor de Jesús. La presència d¿un fumeral de rajola en la part posterior de la caseta de màquines ens indica que el vapor ha estat la primera energia emprada per a moure la seua bomba i per això el fumeral servia per a expulsar els fums i els gasos del procés de combustió. Posteriorment va ser electrificat, tal i com es pot apreciar amb la presència de la torreta per a la comesa elèctrica que es construeix sobre la caseta de màquines.
Seguint el model habitual de l¿època, el fumeral s¿assenta sobre una base octogonal amb el canó, de forma tronco-cònica, per impedir per la part superior l¿entrada d¿aire fred i facilitar així un corrent d¿aire per inversió tèrmica, presenta secció octogonal. Es remata amb una corona formada per una doble motllura, amb cadascuna de les cares decorada amb sengles plafons enfonsats.
Procés
La presència del fumeral de rajola ens parla de la utilització del vapor com a font d'energia per a elevar l'aigua. Les màquines a vapor estaven formades per un motor tèrmic amb pistó fix horitzontal i condensació i una roda de paletes que funcionava amb transmissió reductora de corretges. Es van difondre molt ràpidament en les zones d'expansió del regadiu, sovint localitzades als voltants dels grans regadius històrics, com és el cas de l'Horta de València o la Ribera del Xúquer, entre altres factors, per la propaganda feta a exposicions realitzades en terres valencianes, l'objectiu de les quals era donar a conèixer les noves tècniques que, en el camp agrícola, estaven ja sent utilitzades en altres zones d'Espanya i de l'estranger. Entre d'altres cal ressaltar pels seus excel·lents resultats difusors l'Exposició de Motors i Màquines Elevadores d'Aigua, celebrada a València l'any 1881.
La geolocalització dels elements està en procés de revisió.