Castillo de Guardamar del Segura

GUARDAMAR DEL SEGURA
EL BAIX SEGURA/ LA VEGA BAJA
Alacant
Cerro en la parte alta de la población
Defensiu
Estil
Arquitectura medieval
Edificis - Edificis militars - Castells
Declaración BIC genèrica GVA
Dades d' Entorn
Entorno de protección BIC genèrico
Dades de Fitxes Planejament
Ficha BIC planeamiento
23/07/04
19/09/03
Inscripción definitiva BIC GVA Publicada
07/07/23
18/07/23 Vore DOGV

Per les troballes arqueològiques efectuades en les successives campanyes, es coneix que el lloc va estar ocupat des del Ferro antic, desenvolupant la seua màxima esplendor en època Ibèrica. Han sigut trobats al seu torn materials ceràmics romans i califals. L'origen del recinte defensiu se situa en època medieval. La població va ser conquistada per Jaume I; va tindre diverses reformes i transformacions posteriors, diverses documentades en el segle XVIII. Entre altres es troba la caserna de cavalleria. El terratrémol de l'any 1829 va ser devastador per als elements construïts. Com a conseqüència les restes edificades van ser abandonats, sent el poble reconstruït en cotes més baixes. Es troba situat en la part més alta sobre un turó d'escassa altura topogràfica, perquè aconsegueix els 68 metres. El monticle és de forma allargada amb arracades de diferent inclinació. Està envoltat del nucli urbà de la població, principalment en el vessant de llevant. Queda lliure d'edificació a ponent, pel costat on el vessant és més escarpada. Presenta en les proximitats i a peu de vessant diverses edificacions ocupades com a habitatges que constitueixen la part més elevada del nucli urbà. El conjunt emmurallat és de superfície molt extensa i les muralles tenen gran longitud, les cortines estan flanquejades per cubs prismàtics de planta quadrangular. En el seu interior queden les ruïnes del que va ser la població medieval i el recinte de la caserna de cavalleria, situat en l'extrem sud. La planta és irregular, en una figura allargada. Bona part de l'aspecte actual de les muralles són el resultat de les últimes restauracions efectuades. Van ser recuperades les cortines de les muralles realitzades amb fàbrica de maçoneria i cadirat. S'ha configurat el camí que discorre pel seu peu. En l'extrem oposat a la caserna, on es troba l'entrada a la ciutat queda una torre d'època medieval, en l'actualitat restaurada. Les obres de restauració han consolidat principalment les muralles que constitueixen el perímetre del conjunt. L'interior és hui una plataforma uniforme, amb lleugera caiguda del pendent cap al costat nord. Queden restes dels murs dels habitatges, quasi tots en el nivell de fonamentació. Es tracta d'un recinte arrasat pel terratrémol de l'any 1829. Els treballs de restauració s'han centrat en la recuperació dels llenços de les muralles. La primera campanya d'excavacions arqueològiques efectuades al castell de Guardamar durant l'any 1985, va fer els treballs de restauració i consolidació del Baluard de la pólvora. Posteriorment, davant la necessitat de condicionar un camí d'accés des del baluard a la resta de les muralles de llevant, l'excavació va ampliar la seua extensió. Posteriorment l'any 1988 es va iniciar una campanya arqueològica per l'escola taller del Castell sota la direcció dels arqueòlegs Antonio García Menarguez i Manuel de Gea Calatayud. En 1990 es va iniciar una altra campanya dirigida pels mateixos arqueòlegs, a fi de seguir amb els treballs de restauració arquitectònica d'una nova torrassa desmochado aparegut durant la campanya anterior. L'any 1991 s'inicia una nova campanya d'urgència dirigida pel mateix arqueòleg que finalitza l'any 1992. En 1993 s'inicia una altra campanya realitzada al castell. En 1998 s'autoritza campanya arqueològica que es concreta en les muralles de ponent, finalitzades el mes de juliol de 1998. En 1999 es duu a terme l'última excavació arqueològica també situada a les muralles de ponent. (C.Pérez-Olagüe)

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble