Iglesia Parroquial de El Salvador

18/06/98 Vore DOGV
Data Publicació BOE
22/06/98 Vore BOE

Conjunt format per les places Major i de l'Església, i el carrer Major i Barri. Església, d'origen gòtic (segle XV), construïda en maçoneria i pedra angular, amb una torre amb merlets. La planta és d'una nau amb capelles laterals i dividida en quatre trams, amb suports de pilars i pilastres i arcs de mig punt en les naus. El sistema de cobriment és a base de voltes de canó amb llunetes en la nau central, absis i capelles laterals, i de creueria en la sagristia. La portada es troba en el segon tram, en el costat de l'epístola, sent de manera adovellada amb pòrtic. Exteriorment es poden observar uns arquillos cecs en el pòrtic, en el qual s'obri una porta pertanyent a l'antic cementeri. Els contraforts són visibles a l'exterior per damunt de les capelles. El cor es troba enlaire, als peus, amb volta de canó rebaixat i front arquege rebaixat. La torre, de dos cossos, es troba a la dreta del presbiteri, estant construïda en maçoneria, cadirat i rajola. En la part superior de la torre es poden observar finestres semicirculars. La rematada és de rajola, teules ceràmiques del XVIII, tipus cupulín. En el cos de la torre es troba una inscripció amb l'escut central de Pina. L'escala de pujada circular. La decoració interior és del segle XVIII, de caràcter popular en yeserías. Pilastres adossades amb capitell corinti i cos arquitravat corregut per tota la nau, i en el centre dels trams de la volta rosetes. Són de destacar els següents elements:- En l'entrada en el sòl, laudas sepulcrals (1634). - Barana del cor de fusta balaustrada. - A la casa parroquial es conserven una pintura de San Francisco, a l'oli, en mal estat de conservació, de 133x101,2, del segle XVII, Escola Valenciana atribuïda a Ribalta i una altra de "La Verge, Santa Ana i Sant Joaquim", es tracta d'un oli pintat sobre llenç, de 110x88,5, pertanyent al segle XVII, de l'Escola Valenciana popular. - Es conserven els següents elements d'orfebreria i metalls preciosos: * Naveta de plata, amb decoració cisellada de motius geomètrics i vegetals imitació damasquinatges, de 7x16, pertanyent al segle XVII, amb punxó de València en la tapa. * Calze daurat de 25x14, del segle XVII amb nus balaustrat i decoració llisa. * Calze daurat, de 27x16, del segle XVII nus balaustrat i decoració llisa. * Calze metall daurat, de 27x16, de 1633, amb nus balaustrat i decoració llisa. * Safata de comunió de plata, de 25x16 amb l'escut de pina gravat a cisell en el centre, pertanyent al segle XVII. * Corona de la Verge, en plata relicitada amb cartel·les, cistells de fruits i angelets, segle XVII Inscripció en part inferior "Ocell María Gracia Plena Dominus Tecu (m.) (Diàmetre: 18). * Creu processional gòtica (1390), de tallers i punxó valencià. * Missal de 1891. - Escultures:" La Magdalena Penitent" (46x25, segle XVII), "Sant Vicent Ferrer" (segles XVIII-XIX, talla policromada, 46x32), Verge del Carmen(talla policromada, 33x12, segles XVIII-XIX). - Aguamanil de Manises, verd, amb la decoració de la creu, pertanyent al segle XVII. (Catàleg Arquitectònic: Patrimoni de l'Alt Palància)