Torre Nova

Inscripción definitiva BIC GVA Publicada
07/07/23
18/07/23 Vore DOGV

Es troba en el litoral, en el cap d'Irta, al costat de la cala Arsilaga, entre la desembocadura del barranc de la Torre Nova i el barranc de l'Escolta, al costat de les ruïnes d'una xicoteta caserna de la guàrdia civil. Aquesta situada a 11 metres des del nivell de la mar. Des de la mateixa s'albiren la torre Badum, de la qual dista sis quilòmetres, i la Torre Ebrí, que són les més immediates per la costa nord i sud respectivament. S'arriba a ella des de la població de Peníscola cap al sud, pel camí del Pebret vorejant la costa. Les primeres notícies documentades que posseïm d'aquesta torre procedeixen de les ordenances del 2n Duc de Maqueda (1554), on se'l denomina Torre Nova de Cap d'Irta, igual que les de Vespasiano Gonzaga (1575). També les esmenta Escolano i es troba una informació sobre ella en la Cartoteca de l'Ejercito, en un document de 1785. La torre forma un recinte rectangular de 4,65 x8,55 metres dividit en dues parts o recintes mitjançant una paret de separació de 0,55 metres de grossària. Un d'aquests recintes, el millor conservat, està cobert mitjançant sostre de teules inclinat cap a la façana, en la qual es conserven els buits de dues portes. L'altre recinte manca de coberta i té adossat en la seua paret posterior un rústic forn de coure pa, la boca del qual recau a l'interior del recinte. La fàbrica és de maçoneria i cadirat a les cantonades. Abundants blocs de pedra llaurada procedents del desmantellament d'aquesta torre van ser reutilitzats en la construcció de la caserna de la guàrdia civil confrontant, també n'hi ha pels camps de l'entorn. Els aspectes ornamentals, si n'hi va haver, no es conserven.(C.Pérez-Olagüe)

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble