Restos del Castillo y Murallas de Albocàsser

ALBOCÀSSER
L'ALT MAESTRAT
Castelló
En el centro de la población
Defensiu
Edificis - Edificis militars - Castells
Declaración BIC genèrica GVA
Dades d' Entorn
Entorno de protección BIC genèrico
27/07/04
Inscripción definitiva BIC GVA Publicada
07/07/23
18/07/23 Vore DOGV

Una vegada que Albocàsser va passar a l'Orde del Temple es diu que es va construir un castell, segons Gordillo Coucières. No obstant, els documents de temps d'Artal d'Alagón parlen sobre les muralles de la vila, però no diuen res sobre el castell. La notícia més antiga és de maig de 1289 i es referix al permís Donat per Artal d'Alagón com a senyor feudal, per a reconstruir les defenses. Posteriorment, quasi un segle després, es tornen a mencionar les muralles, al Gener de 1375, per orde del Mestre de Montesa, per a construir un fossat al voltant de la vila de cinquanta pams d'ample i a uns sis pams de la muralla. També s'especifica que 'la terra que es traga del clot del fossat s'ha de col·locar plana en la part de fora del mateix, de manera que servisca de contenidor de l'aigua i esta no es perda en absolut'. Durant els següents anys es continuen donant notícies sobre les reparacions de la muralla fins que en 1382 encara s'estava treballant en el fossat, perquè existien problemes amb les troballes de la roca mare que feia difícil extraure-la. Quant al castell que anomena Gordillo es trobava a l'oest de l'església i en la part alta del poble. També afig que quan Coves de Vinromà va passar a l'Orde de Montesa, esta va engrandir la fortalesa d'Albocàsser. Les restes del castell i de les muralles es troben en la part alta del casc històric de la població junt amb la casa abadia i l'església. Vicente Forcada indica que el castell d'Albocàsser posseïa característiques gòtiques, sent la seua planta irregular de 749 m2 de superfície. Presentava dos patis, torre barbacana, tres plantes i galeria interior i elevada. Afig que en 1558 el castell va ser reformat pel comanador de l'Orde de Montesa Fra Jerónimo Pardo de la Casta. Actualment el castell està totalment arrasat, perquè va ser derrocat en 1930, després d'haver sigut usat com a escola, per a la construcció de distintes edificacions. Les referències, anteriorment mencionades, de maig de 1289 indiquen les dimensions de les muralles de la població, uns trenta pams d'altura i quatre de grossor, a més de descriure les seues corresponents defenses com els camins de ronda, espitlleres i torres de flanqueig (amb una alçària de cinquanta pams més setze de grossària i dotze d'amplària). El fossat era de cinquanta pams d'ample i a uns sis pams de la muralla. Les torres havien de ser de tres pisos amb forjats de biga de fusta i havien d'estar descobertes pel costat intern des del primer forjat cap amunt. El material constructiu empleat era la maçoneria travada amb calç i els cantons es reforçaven amb carreus. Actualment del castell només es distingixen diversos llenços i una gran torre de construcció de maçoneria i cadiratge en els cantons. El recinte murallat es troba conservat entre el caseriu existent, sense que fins al moment haja sigut objecte d'estudi arqueològic que identifique particularitzadament el traçat del mateix. (C.Pérez-Olagüe)