Les Escoles Velles o Escuelas Nacionales Juan Bautista Aparici. Biblioteca Degà Ortiz i Sanz-Museu Nino Bravo

AIELO DE MALFERIT
LA VALL D'ALBAIDA
Avinguda del Santíssim Crist de la Pobresa
Ubicació
Nucli urbà
Barri
L'Eixample
Data construcció
Accés tradicional
Avinguda del Santíssim Crist de la Pobresa
Nou accés
Situada en el nucli urbà, entre els carrers d'Orient, Santos de Pedra i Ontinyent
Edifici instal·lació
Antiga escola municipal
Estat contexte
Edificis - Edificis dotacionals - Edificis docents - Escoles
Manuel Cerdà (DIR.) Elisa Beneyto, Manuel Carreres, Iván Esbrí, María de los Llanos Iborra
30/09/09
Notes
Inclòs en el Catàleg de Patrimoni Arquitectònic d'Aielo de Malferit, 1986 amb referència U-05. Aquesta és una actualització de la fitxa el·laborada per ESTEPA (11-I-2006) del mateix edifici.
Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Les Escoles Velles tenen una disposició simètrica on operava la diferenciació de sexes. Es tracta d'un edifici de planta longitudinal d'una planta flanquejada per dos matxons als seus laterals i una entrada triomfal. Aquesta es distribueix a la manera clàssica, és a dir, una porta flanquejada per dos pilastres adosades amb collarí i capitell dentat que suporten un arquitrau on es llegeix MCMXXX. Sobre aquest arquitrau una motllura allotja les sigles "Mens sana in corpore sano, Escuelas Nacionales".
Al llarg del conjunt un sòcol corregut suporta les motllures dels grans finestrals quadrangulars. Al seu epicentre, dos obertures amb arc de mig donen accés a les aules, on es pot llegir el ròtul "Niños" i "Niñas". Els matxons laterals tenen una decoració de rajola a mode de fris i, sobre els quatre cantons, existeixen uns pinacles.
Les cobertes són de teula àrab a dues aigües els pavellons de les aules i, el cos central i els matxons laterals, a quatre.

Procés

Durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-'31), s'advocà per una estatalització i centralització de l'administració, les infraestructures i els recursos. Entre d'ells es trobaven les Escoles Nacionals que pretenien canviar les arcaiques formes de l'educació espanyola. Arquitectònicament, les escoles de la Dictadura responien més a problemes ornamentals que socials, per això, totes d'elles mostren una decoració clàssica, racional i de formes pures; tot el contrari que, la II República va adoptar, la qual tenia més preocupació per la higiene i l'ensenyament que per l'ornamentació.

Calendari

En 1925 es va colocar la primera pedra . En 1930 es beneeixen pel cardenal Benlloch i s'inauguren, sent l'any següent el primer curs acadèmic. En 1953 es van fer algunes reformes com la reparació de la coberta, la substitució dels canalons, el picat de paraments i el forjat amb algep i estuc. A la dècada de 1990 les escoles tanquen definitivament com a tal obrint-se novament, en octubre de 2006, el pavelló de les xiquetes, com a Museu de Nino Bravo i, en maig de l'any següent, el pavelló dels xiquets com a Biblioteca Pública Municipal "Degà Ortiz i Sanz".

Croquis

Foto Inmueble

Foto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto InmuebleFoto Inmueble

Plànol