CM MUSEU DE LA SEU DE XÀTIVA

L'Església Col.legial Basílica de Santa Maria és una església de la ciutat de Xàtiva (València, Espanya), també coneguda com la Seu. Es va començar a construir en 1596. És l'edifici més important de la ciutat. En ser conquerida la ciutat pel rei Jaume I d'Aragó, l'antiga mesquita major és convertida en església cristiana i dedicada a Santa Maria, com era costum en el rei, erigint-se en cap d'un dels tres ardiaconatos i ardiaconat de la diòcesi. El Papa Benet XIII el 1613 eleva aquesta església a la categoria de Colegiata, creant-hi quince canonges, un Deán, un sagristà i un xantre. És monument nacional des de 1931 i basílica menor des de 1973. L'edifici de dimensions catedralícies és de planta de creu llatina amb una longitud de 86 m, una amplada en el creuer de 56 mi una llum de la nau central de 16 m. Consta d'una nau central i dos laterals en les quals s'obren quatre capelles en cadascuna. Sobre el creuer s'alça una cúpula de ferro i ciment en substitució de l'original de carreus que es va ensorrar el 1886. La continuació a les naus es resol amb un deambulatori que envolta el presbiteri en el qual s'obren 9 capelles radials. L'estil en l'interior és de clara influència herreriana per la seva austeritat similar al Escorial. La nau central es cobreix amb volta de canó amb llunetes i les laterals amb voltes vaídas. L'església té quatre portes, totes de cadirat i de gran monumentalitat: la de l'absis, d'adscripció serliana, realitzada el 1600, les dos laterals, bessones, exemples destacats del barroc valencià, i la façana principal, construïda amb elements de tradició romànica i bizantina, acabada el 1920. Pel que fa al campanar se sap que es posa la primera pedra el 2 de juliol de 1796 i s'acaba el 1877. Mesura 69 metres d'altura i és el segon més alt de la Comunitat Valenciana.

La nostra web: http://www.seudexativa.org/

Dimarts a Divendres de 10,30 a 13,00